måndag 22 november 2010

Öppen ateljé


Lördagen den 13 november hade jag och min fru Tina öppen ateljé med utställning i vårt galleri. Vi bjöd på vin, chips, ostbågar, snittar, kaffe och kaka. Dessutom hade jag konstunderhållning med två happenings. Ett kl 15.00 med konstnären som symbol av ett träd där jag började med att såga ner ett träd på tomten med motorsåg. Jag gjorde dock inte som Karl-Erik Welin som sågade sig själv i benet när han gav sin sista pianoafton genom att demolera ett piano med bla motorsåg. Ett aldrig tidigare ackord slogs an. Konst är ju lidande. Sedan läste bla jag Paul Klees konstnären som ett träd:
"Konstnären hämtar kraft från tillvarons upplevelser och erfarenhetens rötter. Närd och växande av den strömmande kraft står konstnären likt trädets stam och för det betraktande till verket. Och så som trädets krona breder ut sig, fullt synligt i tid och rum, så tillhör konstverket världen. Konstnären varken tjänar eller härskar - han förmedlar. Trädkronans skönhet är inte hans, den har bara gått igenom honom." Fritt från Paul Klees föredrag på Bauhausskolan.

Sedan försökte jag förklara vad som är konst genom att förklara tavlor för en död hare. Joseph Beuys berömda happening "Hur förklarar man tavlor för en död hare?" gjorde jag med en tygkanin med ett rött band (efter som den var död och blödde). Jag läste också utdrag från Arthur Danto's "Konstvärlden" där han beskriver att konst måste utgå från en konstteori. Avslutningsvis läste jag citat från "Citat och aforismer om konst" där första kapitlet belyser vad som är konst.

Inga kommentarer: