måndag 27 september 2010

Ludwig Wittgenstein

På söndagen började jag med en löptur. Se data på Garmin connect: http://connect.garmin.com/activity/50783164

Sedan åkte jag in till konstepidemin för att hålla ett föredrag om Ludwig Wittgenstein's liv och framför allt hans filosofi för en filosofiklubb.
De uppskattade min "föreläsning" och tyckte särskilt om de två citaten nedan från Filosofiska undersökningar om färgen rött (se även Louise Bourgeois nedan):

273. Hur förhåller det sig nu med ordet "rött" - bör jag säga att
detta betecknar något som 'konfronterar oss alla' och att var och en
egentligen utom detta ord borde ha ytterligare ett för att beteckna
sin egen förnimmelse av rött? Eller är det så här: ordet "rött"
betecknar något vi alla känner och dessutom för var och en något
som bara han känner? (Eller kanske bättre: det refererar sig till
något bara han känner.)


274. När man vill förstå funktionen av ordet "rött", är det naturligtvis
ingen hjälp att säga att det" refererar sig till" snarare än att
"det betecknar" det privata; men det är det psykologiskt mer träffande
uttrycket för en bestämd upplevelse vi har när vi filosoferar. Det
är som om jag, när jag uttalar ordet, kastar en sidoblick på den egna
förnimmelsen för att säga mig: jag vet ju vad jag menar med det.

Naturligtvis gick jag även igenom Tractatus (Tractatus logico philosophicus):

1. Världen är allt som är fallet.

2. Vad som är fallet, faktum, är att sakförhållanden består.

3. Den logiska bilden av fakta är tanken.

4. Tanken är den meningsfulla satsen.

5. Satsen är en sanningsfunktion av elementarsatserna.
(Elementarsatsen är en sanningsfunktion av sig själv.)

6. Sanningsfunktionens allmänna form är
Detta är satsens allmänna form.

7. Vad man inte kan tala om, därom måste man tiga.

Se en bra länk om Wittgenstein på:
http://www.filosofi.gotland.se/wittgens.htm

1 kommentar:

Teatersatsning sa...

Hade W. haft mer respekt för Spinoza hade han uppgraderar känslor. Det hade hjälpt honom och räddat honom från att bli " känslornas rov". Idag kan vi bevisa att känslor existerar. Det finns inte längre något skäl att bortse från känslor. Minsta lilla tanke inrymmer känsla. Färgen rött, blått och brunt. Det går inte längre att tiga om känslor i vetenskapliga sammanhang om man vill förhålla sig vetenskapligt.
Ulf